Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت المقال للكشف عن الكفايات التدريسية وعلاقتها بكفايات التعليم الدامج لدى معلمي المرحلة الأساسية، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وكانت اداة الدراسة هي الاستبانة. بلغت عينة الدراسة (107) من معلمي المرحلة الأساسية بمديرية تربية العقبة. وتوصَّلت الدراسة إلى أنَّ نسبة الكفايات التدريسية لدى معلمي المرحلة الأساسية التي بلغت (80.1%) وهو مستوى "مرتفع"، وأنَّ نسبة التعليم الدامج لدى معلمي المرحلة الأساسية التي بلغت (77%) وهو مستوى "مرتفع"، وأنَّ معامل الارتباط بيرسون بين الكفايات التدريسية والتعليم الدامج يسأوي (0.499) وهو معامل ارتباط إيجابي مما يعني أنَّ العلاقة طردية، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≥ a) في الكفايات التدريسية، وكفايات التعليم الدامج لدى معلمي المرحلة الأساسية تعزى للمتغيرات الديموغرافية والشخصية (الجنس– المؤهل العلمي).
The article aimed to reveal teaching competencies and their relationship to inclusive education competencies among basic stage teachers. The study adopted the descriptive analytical approach. The study tool was the questionnaire. The study sample was (107) basic stage teachers in the Aqaba Education Directorate. The study concluded that the percentage of teaching competencies among basic stage teachers reached (80.1%), which is a “high” level, and that the percentage of inclusive education among basic stage teachers reached (77%), which is a “high” level, and that the Pearson correlation coefficient between teaching competencies Inclusive education is equal to (0.499), which is a positive correlation coefficient, which means that the relationship is direct, and there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ a) in teaching competencies, and the competencies of inclusive education among basic stage teachers are due to demographic and personal variables (gender - academic qualification)
Recommended Citation
Alnusirat, Sabah Saleh
(2024)
"الكفايات التدريسية وعلاقتها بكفايات التعليم الدامج لدى معلمي المرحلة الأساسية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss3/6