Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم حقوق الإنسان، وبيان مصادرها وأنواعها، وبيان موقف الشريعة الإسلامية من حقوق الإنسان، وإبراز أهم المواثيق الدولية التي أصّلت لحقوق الإنسان، وتوضيح أوجه التشابه والاختلاف بين حقوق الإنسان كما وردت في الشريعة الإسلامية، والقوانين الوضعية. ولتحقيق هذه الأهداف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن. وقد تحققت الدراسة من صحة فرضيتها الرئيسة والتي مفادها: "وجود اختلافات جوهرية في حقوق الإنسان التي رسختها الشريعة الإسلامية، وتلك التي نصت عليها المواثيق الدولية"، حيث اتضح أن حقوق الإنسان في الشريعة الإسلامية والقانون الدولي متشابهة، ولكنها تختلف في العديد من الخصائص ممثلةً بمصدر الحقوق، وصفة الإلزام، وصفة القدم، وصفة الشمول، وصفة الثبات، وصفة الوجوب، وصفة الحماية من الانتهاك. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج، أوصت الدراسة بتوعية الأجيال العربية بأن حقوقهم مكفولة وممنوحة لهم من الشريعة الإسلامية التي سبقت أية اتفاقيات ومواثيق وعهود دولية في هذا السياق، وتضمين حقوق الإنسان كما وردت في الإسلام في المناهج المدرسية وتعليم النشء على احترام تلك الحقوق، وخصوصاً تلك المتعلقة باحترام الآخر، والكرامة الإنسانية، واحترام حرية التعبير، واحترام حرية المعتقد.
This study aimed to identify the concept of human rights, to indicate its sources and types, to explain the position of Islamic law on human rights, and to highlight the most important international conventions that established human rights, and to clarify the similarities and differences between human rights as stated in Islamic law, and man-made laws. To achieve these objectives, the study followed the descriptive analytical approach and the comparative approach. The study verified the validity of its main hypothesis, which states: "The existence of fundamental differences in human rights established by Islamic law and those stipulated in international conventions; Where it turned out that human rights in Islamic law and international law are similar, but they differ in many characteristics represented by the source of rights, the description of obligation, the description of antiquity, comprehensiveness, constancy, obligation, and protection from violation. In light of the results obtained, the study recommended educating the Arab generations that their rights are guaranteed and granted to them by the Islamic Sharia, which preceded any international agreements, covenants and covenants in this context, and including human rights as mentioned in Islam in school curricula and teaching young people to respect those rights, especially those related to respect for others, human dignity, respect for freedom of expression, and respect for freedom of belief.
Recommended Citation
Marie, Wasan Mohammed and Alrfoua, Faisal Oudeh
(2025)
"حقوق الإنسان: دراسة مقارنة بين التشريع الإسلامي والقانون الدولي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
01, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss01/15