Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة تطبيق مديري المدارس الحكومية لمعايير الجودة في مديرية التربية والتعلم للواء قصبة مأدبا (الأردن) من وجهة نظر المعلمين، وذلك تبعاً لمتغير النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطوير استبانة مكونة من (24) فقرة موزعة على أربعة معايير (القيادة، التخطيط الاستراتيجي، الموارد البشرية، المنهاج)، وطبقت الدراسة على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية حجمها (350) معلما ومعلمة في المدارس الحكومية لمديرية التربية والعليم للواء قصبة مأدبا، وتوصلت الدراسة إلى ان درجة ممارسة مديري المدارس لمعايير الجودة من وجهة نظر المعلمين متوسطة، وجاء معيار التخطيط الاستراتيجي بالمرتبة الأولى وبدرجة مرتفعة، يليه معيار الموارد البشرية بدرجة متوسطة، ومن ثم معيار المنهاج بدرجة أيضاً متوسطة، وجاء بالمرتبة الأخيرة معيار القيادة بدرجة متوسطة، وتوصلت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الجنس لمعايير التخطيط الاستراتيجي والموارد البشرية والمنهاج، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الجنس لصالح الذكور لمعيار القيادة، وتوصلت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير المؤهل العلمي لمعايير القيادة والتخطيط الاستراتيجي ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير المؤهل العلمي لمعيار الموارد البشرية لصالح الدراسات العليا وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمعيار التخطيط الاستراتيجي لمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لسنوات الخبرة عند مستوى الدلالة، وأوصت الدراسة بإجراء دراسات مماثلة في مناطق أخرى واختيار معايير أخرى من معايير الجودة.
This study aimed to know the degree of application of public school principals of quality standards in the Education Directorate of Madaba District (Jordan) from the teachers’ point of view, according to the variable of gender, years of experience and academic qualification. To achieve the study objectives, the descriptive analytical approach was used, and a questionnaire consisting of (24) paragraphs was developed, distributed over four criteria (leadership, strategic planning, human resources, curriculum). The study was applied to a sample of (350) male and female teachers randomly selected. The study concluded that the degree of school principals’ practice of quality standards from the teachers’ point of view was average. The strategic planning criterion came in first place with a high degree, followed by the human resources criterion with an average degree, then the curriculum criterion with an average degree, and the leadership criterion came in last place with an average degree. The study also concluded that there were no statistically significant differences for the gender variable for the strategic planning, human resources and curriculum criteria, and that there were statistically significant differences for the gender variable in favor of males for the leadership criterion. The study also concluded that there were no statistically significant differences for the qualification variable. The scientific study of leadership and strategic planning standards and the presence of statistically significant differences in the academic qualification variable for the human resources standard in favor of postgraduate studies. There were also statistically significant differences in the strategic planning standard for the academic qualification variable in favor of postgraduate studies, and there were no statistically significant differences attributed to years of experience at the significance level. The study recommended conducting similar studies in other regions and choosing other quality standards.
Recommended Citation
Ghunaimat, Samar Ali Jamal
(2025)
"درجة تطبيق مديري المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم للواء قصبة مأدبا لمعايير الجودة,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
01, Article 17.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss01/17