Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور المدرسة في تعزيز الهوية الوطنية لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي مدارس مديرية تربية لواء القويسمة. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات مدارس مديرية تربية لواء القويسمة في الأردن، في حين تم اختيار عينة عشوائية منهم بلغ قوامها 903 معلماً ومعلمة تم توزيع استبانة الدراسة عليهم خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2022/2023. وقد توصلت الدراسة إلى أن دور المدرسة في تعزيز الهوية الوطنية لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي مدارس مديرية تربية لواء القويسمة في الأردن قد جاء بدرجة مرتفعة بشكلٍ عام، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05= α) على الدرجة الكلية لدور المدرسة في تعزيز الهوية الوطنية لدى الطلبة تبعاً لمتغير الجنس، ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05= α) على الدرجة الكلية لدور المدرسة في تعزيز الهوية الوطنية لدى الطلبة تعزى لمتغير المؤهل الأكاديمي، ومتغير سنوات الخبرة. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج، أوصت الدراسة بالمزيد من المراجعة لمناهج التربية الوطنية وتضمينها مفردات المواطنة الصالحة، ومبادئ الديمقراطية، وحقوق الانسان، والسيادة، والاستقلال، واحترام سيادة القانون، والنظام العام، وقيم النزاهة والشفافية، والحرية المسؤولة، والعدالة الاجتماعية وصولاً إلى منظومة تعريفية شمولية لهذه المفردات لترسيخها ضمن الأطر الفكرية لدى الطلبة.
This study aimed to identify the role of schools in promoting national identity among students from the perspective of teachers in the Al-Qweismeh District Education Directorate. To achieve this goal, the descriptive approach was used. The study population consisted of all teachers in the Al-Qweismeh District Education Directorate in Jordan. A random sample of 903 teachers was selected from them, and the study questionnaire was distributed to them during the first semester of the 2022/2023 academic year. The study concluded that the role of schools in promoting national identity among students from the perspective of teachers in the Al-Qweismeh District Education Directorate in Jordan was generally high. The results also indicated the presence of statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) on the total score of the school's role in promoting national identity among students according to the gender variable, in favor of females. There were no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) on the total score of the school's role in promoting national identity among students attributed to the academic qualification and years of experience variables. In light of the findings, the study recommended further review of national education curricula to include concepts such as good citizenship, principles of democracy, human rights, sovereignty, independence, respect for the rule of law, public order, values of integrity and transparency, responsible freedom, and social justice, with the aim of developing a comprehensive definition of these concepts to embed them within students' intellectual frameworks.
Recommended Citation
Alazzeh, Mohammad Jamal
(2025)
"دور المدرسة في تعزيز الهوية الوطنية لدى الطلبة,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
01, Article 18.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss01/18