•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى دور النخب الأكاديمية في التغيير التكنولوجي والاجتماعي على طلبة الجامعة الأردنية خلال جائحة كورونا، واستخدمت منهج المسح الاجتماعي بالعينة، وشملت عينة الدراسة (381) طالباً وطالبة من طلبة الجامعة الأردنية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتم إعداد استبانة لغايات جمع البيانات بعد أن تم التأكد من صدقها وثباتها. أشارت النتائج إلى أن المتوسطات الحسابية لفقرات دور النخب الأكاديمية في التغيير التكنولوجي ‏خلال جائحة كورونا جاءت بدرجة مرتفعة، وأن المتوسطات الحسابية لفقرات دور النخب الأكاديمية في التغيير الاجتماعي ‏خلال جائحة كورونا جاءت بدرجة مرتفعة، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور النخب الأكاديمية في التغيير ‏التكنولوجي على طلبة ‏الجامعة الأردنية خلال جائحة كورونا تعزى لمتغيرات ‏‏السنة الدراسية والكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور النخب الأكاديمية في التغيير ‏التكنولوجي على طلبة ‏الجامعة الأردنية خلال جائحة كورونا تعزى ‏للجنس لصالح الذكور، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور النخب الأكاديمية في التغيير ‏ الاجتماعي على طلبة ‏الجامعة الأردنية خلال جائحة كورونا تعزى لمتغيرات ‏‏السنة الدراسية والكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور النخب الأكاديمية في التغيير الاجتماعي على طلبة ‏الجامعة الأردنية خلال جائحة كورونا تعزى ‏للجنس لصالح الذكور. أوصت الدراسة التأكيد على ضرورة إتاحة الفرصة من قبل إدارة الجامعات للنخب الأكاديمية لممارسة أدوارها في تحقيق متطلبات تطورات العصر بما يتوافق مع التغير التكنولوجي والتغيير الاجتماعي.

The study aimed to identify the role of academic elites in technological and social change on University of Jordan students during the pandemic, and used the descriptive approach, and the study sample included (381) students from the University of Jordan, and a questionnaire was developed for the purposes of collecting evidence after it was confirmed that it was true and stable. The results indicated that the arithmetic averages of the paragraphs of the role of academic elites in technological change during the Corona pandemic came to a high degree, and that the arithmetic averages of the paragraphs of the role of academic elites in social change during the Corona pandemic came with a high degree, and the results indicated that there were no statistically significant differences in the role of academic elites in technological change on students of the University of Jordan during the Corona pandemic due to the variables of the academic and college year. And the existence of statistically significant differences in the role of academic elites in technological change on University of Jordan students during the Corona pandemic attributed to gender in favor of males, as well as the absence of statistically significant differences in the role of academic elites in social change on University of Jordan students during the Corona pandemic due to the variables of the academic year and college, and the existence of statistically significant differences in the role of academic elites in social change on University of Jordan students during the Corona pandemic attributed to gender in favor of males . The study recommended emphasizing the need for university administrations to provide the opportunity for academic elites to exercise their roles in achieving the requirements of modern developments in a manner consistent with technological and social change.

Share

COinS