Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى فحص فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى نظرية لازروس في تعزيز الفاعلية الذاتية لدى طالبات الصفوف الثامن والتاسع والعاشر، حيث بلغ عدد أفراد الدراسة (30) طالبة من بنات المطلقين تم اختيارهن من مدرستين من مدارس لواء قصبة عمان، وقد تم توزيع أفراد الدراسة عشوائيا" إلى مجموعتين تجريبية وضابطة. تعرض أفراد المجموعة التجريبية للبرنامج الإرشادي المكوّن من (13) جلسة تدريبية مدة كل جلسة (45) دقيقة، بينما لم يتعرض أفراد المجموعة الضابطة لأية معالجة. وقد تم تطوير برنامج إرشادي مستند الى نظرية لازروس ومقياس الفاعلية الذاتية، وتم تطبيقه على أفراد الدراسة قبل التدريب وبعده، وتم تطبيق الادوات بعد شهر من الانتهاء من تطبيق البرنامج الإرشادي على المجموعة التجريبية فقط. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الفاعلية الذاتية ما بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين لصالح أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الفاعلية الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية بين القياس البعدي وقياس المتابعة.
The current study aimed to examine the effectiveness of a counseling program based on Lazarus's theory in enhancing self-efficacy among eighth-, ninth-, and tenth-grade female students. The study included 30 female students from divorced families selected from two schools in the Al-Qasbah area of Amman. The participants were randomly divided into two groups: an experimental group and a control group. The members of the experimental group underwent a counseling program consisting of 13 training sessions, each lasting 45 minutes, while the control group did not receive any treatment. A counseling program based on Lazarus's theory and a self-efficacy scale was developed and applied to the study participants before and after the training. The tools were administered only one month after completing the counseling program for the experimental group. The results showed statistically significant differences in self-efficacy between the mean scores of the two groups in favor of the experimental group in the post-measurement. The results also indicated no statistically significant differences in self-efficacy among the experimental group members between the post-measurement and the follow-up measurement.
Recommended Citation
Al-Momani, Shaden Shafiq Mustafa
(2025)
"فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى نظرية لازروس في تعزيز الفاعلية الذاتية لدى طالبات الصفوف الثامن والتاسع والعاشر,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
01, Article 22.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss01/22