•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى واقع تطبيق معايير الجودة والاعتماد في التعليم العالي في السعودية للوصول إلى التميز الأكاديمي استناداً إلى التجارب الدولية المعاصرة من وجهة نظر القيادات التربوية، ابتعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي من خلال تطبيق استبانه مكونة من (58) فقرة على عينة مكونة من (388) قياديا من القيادات التربوية وأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية وفق متغيرات الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة أن المتوسّطات الحسابيّة لإجابات أفراد عينة الدّراسة عن مجالات واقع تطبيق معايير الجودة والاعتماد في التعليم العالي في السعودية للوصول إلى التميز الأكاديمي استناداً إلى التجارب الدولية المعاصرة من وجهة نظر القيادات التربوية جاء بمستوى مرتفع، وجاء في المرتبة الأولى البعد الثالث “معيار البرامج الأكاديمية "، وجاء في المرتبة الأخيرة البعد السابع " معيار الشراكة المجتمعية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق معايير ضمان الجودة والاعتماد للوصول إلى التميز الأكاديمي استناداً إلى التجارب الدولية المعاصرة تعزى لعدد سنوات الخبرة والمسمى الوظيفي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق معايير ضمان الجودة والاعتماد للوصول إلى التميز الأكاديمي استناداً إلى التجارب الدولية المعاصرة تعزى للجنس لصالح الإناث. وقد أوصت الدراسة بضرورة استثمار البيئات الداعمة والمحفزة للجودة في الجامعات السعودية، وتفعيل التشاركية في اتخاذ القرارات.

The study aimed to identify the reality of applying quality and accreditation standards in higher education in Saudi Arabia to achieve academic excellence based on contemporary international experiences from the perspective of educational leaders. The study adopted a descriptive survey approach by applying a questionnaire consisting of (58) items to a sample of (388) educational leaders and faculty members in Saudi universities according to the study variables. The results showed that the arithmetic means of the responses of the study sample regarding the areas of applying quality and accreditation standards in higher education in Saudi Arabia to achieve academic excellence based on contemporary international experiences from the perspective of educational leaders were at a high level. The third dimension, “Academic Programs Standard,” ranked first, while the seventh dimension, “Community Partnership Standard,” ranked last. The results also indicated that there were no statistically significant differences in the degree of applying quality assurance and accreditation standards to achieve academic excellence based on contemporary international experiences attributed to the number of years of experience and job title, and there were statistically significant differences in the degree of applying quality assurance and accreditation standards to achieve academic excellence based on contemporary international experiences attributed to gender in favor of females. The study recommended the necessity of investing in supportive and motivating environments for quality in Saudi universities and activating participation in decision-making.

Share

COinS