•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى فهم أثر تطبيق استراتيجية التعليم المتمايز في تحسين مستوى التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف السابع الأساسي في مادة العلوم . تم استخدام المنهج شبه التجريبي في مدرسة شجرة الدر الأولى الأساسية للبنات في الزرقاء، الأردن، خلال الفصل الدراسي 2023-2024، حيث شملت الدراسة عينة من 172 طالبة تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تم تدريسها باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز ومجموعة ضابطة. بواقع 68 طالبة في كل مجموعة . تم استخدام اختبار تورانس للتفكير الإبداعي الصورة (أ) لقياس تأثير استراتيجية التعليم المتمايز والذي تم تطبيقه على أفراد عينة الدراسة . بعد تحقيق ثبات وصدق الأداة وبعد استخدام الأساليب الاحصائية، أظهرت النتائج وجود فروقًا ذات دلالة إحصائية في درجات الاختبار لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء تلك النتائج استنتجت الباحثة ضرورة تشجيع المعلمين على تبني استراتيجيات التعليم المتمايز في مادة العلوم، والتي يمكن تطبيقها بسهولة وفعالية، خاصةً في ظل التطور التكنولوجي الحديث. وقد أوصت الباحثة بتكامل هذه الاستراتيجيات مع عمليات التدريس لتعزيز تنمية ورفع مستوى مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة.

This study aims to understand the impact of implementing differentiated instruction strategies on enhancing the creative thinking abilities of seventh-grade female students in the subject of science. A quasi-experimental approach was employed at Shajarat Al-Durr Primary School for Girls in Zarqa, Jordan, during the academic year 2023-2024. The study included a sample of 172 students divided into two groups: an experimental group, taught using differentiated instruction strategies, and a control group, with 68 students in each. The Torrance Test for Creative Thinking (Figural A) was used to measure the impact of differentiated instruction strategies, administered to the study sample. After ensuring the reliability and validity of the tool and applying appropriate statistical methods, the results indicated statistically significant differences in test scores in favor of the experimental group. In light of these findings, the researcher concluded the importance of encouraging teachers to adopt differentiated instruction strategies in the subject of science, which can be easily and effectively implemented, especially in the context of modern technological advancements. The researcher recommended integrating these strategies into teaching processes to enhance the development and elevation of students' creative thinking skills.

Included in

Education Commons

Share

COinS