•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت هذه الدراسة الموسومة بـــ "العلاقة الارتباطية بين الثقافة السياحية وصناعة السياحة من منظور ثقافي فلسفيإلى تقديم الثقافة السياحية من خلال الإطار الفلسفي، والتعرف على مفهوم الثقافة السياحية، وبيان العناصر والمكونات الخاصة ببناء الثقافة السياحية، وتوضيح العلاقة الارتباطية بين الثقافة السياحية وصناعة السياحة. وبعد استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التاريخي، تم التوصل إلى أن السياحة من المنظور الاجتماعي والحضاري تمثل حركة ديناميكية ترتبط بالجوانب الثقافية والحضارية للإنسان، بمعنى أنها رسالة حضارية وجسر للتواصل بين الثقافات والمعارف الإنسانية للأمم والشعوب، ومحصلة طبيعية لتطور المجتمعات السياحية وارتفاع مستوى المعيشة للفرد، وأن المدخل الفلسفي في تفسير الثقافة السياحية ينبع من موضوع الوعي السياحي الذي ينبع من نفس الإنسان، فكلما نال قدراً كافياً من هذا الوعي قلت مشكلاته، ويتحقق وعيه السياحي ويزيد إدراكه لواجباته وحقوقه، فكلما ارتفع المستوى الثقافي والعلمي لديه وزادت تجاربه وخبراته في السفر. وهناك علاقة بين السياحة والفلسفة وأهم عناصر هذه العلاقة هو التبادل الثقافي ما بين السواح وتاريخ المنطقة التي يزورها السواح، ومعرفة تاريخ وحقيقة العصر الذي نشأت به هذه الثقافة، وهذا يدل على حب المعرفة الذي كرسته الفلسفة الوجودية للثقافات البشرية المتنوعة والمختلفة، وما يحمل هذا التقليد من الاهتمام بفكرة الفلسفة الكونية. وعلى ذلك، فإن موضوع السياحة موضوع فلسفي بحت، يظهر في الجمال الذي يدس في الطبيعة كل ما هو ممتع وجميل، فالسائح يسعى من خلال سفره إلى تحقيق الرغبة الداخلية في التعرف على جمال الأشياء من معارف وفنون، وزيارة المتاحف والمعارض الشهيرة والمدرجات الأثرية القديمة. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج، تمت التوصية بالارتقاء بأساليب الترويج السياحي ووسائله، والتركيز على الوسائل الإلكترونية لنشر ثقافة السياحة والوعي السياحي في المجتمع المحلي، وتنويع المنتجات السياحية وتوسيعها والتركيز على الحرف والمنتجات التقليدية التي تعكس أصالة المزار السياحي.

This study, entitled “The correlation between tourism culture and the tourism industry from a cultural-philosophical perspective”, aimed to present tourism culture through a philosophical framework, identify the concept of tourism culture, explain the elements and components of building tourism culture, and clarify the correlation between tourism culture and the tourism industry. After using a historical descriptive analytical methodology, it was concluded that tourism from a social and civilizational perspective represents a dynamic movement linked to the cultural and civilizational aspects of humans, meaning that it is a civilizational message and a bridge for communication between cultures and human knowledge of nations and peoples. It is a natural result of the development of tourist communities and the rise in the standard of living for the individual. The philosophical approach to interpreting tourism culture stems from the issue of tourism awareness, which stems from the human soul. The more a person obtains a sufficient amount of this awareness, the fewer his problems will be, the more tourism awareness will be achieved and his awareness of his duties and rights will increase. The higher his cultural and scientific level will be, and the more his travel experiences will increase. There is a relationship between tourism and philosophy; the most important elements of this relationship are cultural exchange between tourists and the history of the region that tourists visit, and knowledge of the history and reality of the era in which this culture arose. This indicates the love of knowledge that existential philosophy has devoted to diverse and different human cultures. This tradition carries an interest in the idea of universal philosophy. Accordingly, the topic of tourism is a purely philosophical topic, and it appears in the beauty that infuses everything in nature that is enjoyable and beautiful. Through his travel, the tourist seeks to achieve the inner desire to learn about the beauty of things, including knowledge and the arts, and to visit museums, famous exhibitions, and ancient archaeological terraces. In light of the results obtained, it was recommended to improve tourism promotion methods and means, focusing on electronic means to spread the culture of tourism and tourism awareness in the local community, diversify and expand tourism products, and focus on traditional crafts and products that reflect the authenticity of the tourist attraction.

Share

COinS