Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة دور أجهزة إنفاذ القانون في تعزيز واحترام حقوق الانسان واستخدمت الدراسة المنهج المسحي الوصفي وذلك من خلال الرجوع إلى الأدب النظري، وأظهرت النتائج أن أجهزة إنفاذ القانون التي تتبنى ممارسات تحترم الكرامة الإنسانية تسهم بشكل كبير في تقليل الانتهاكات الحقوقية، عبر تدريب أفراد الأمن على الالتزام بالقوانين والمعايير الحقوقية، ويتم الحد من التجاوزات التي قد تسيء لسمعة المؤسسات الأمنية. هذا الالتزام يعزز مصداقية الأجهزة الأمنية ويظهر احترامها لسيادة القانون، مما يعكس صورة إيجابية على المستوى المحلي والدولي، وأوصت الدراسة بعدة توصيات كان منها: نشر ثقافة حقوق الإنسان بين المواطنين من خلال حملات إعلامية وتثقيفية تعزز أهمية الشراكة بين المجتمع والأجهزة الأمنية لتحقيق الأمن والعدالة.
The study aimed to identify the role of security leadership in promoting and respecting human rights. The study employed a descriptive survey approach, drawing on theoretical literature. The results showed that security leadership that adopts practices that respect human dignity contributes significantly to reducing human rights violations. By training security personnel to adhere to human rights laws and standards, violations that may harm the reputation of security institutions are reduced. This commitment enhances the credibility of security agencies and demonstrates their respect for the rule of law, which reflects a positive image at the local and international levels. The study recommended several recommendations, including spreading the culture of human rights among citizens through media and educational campaigns that enhance the importance of partnership between society and security agencies to achieve security and justice.
Recommended Citation
العمرو, اياد نايف احمد
(2025)
"دور أجهزة إنفاذ القانون في تعزيز واحترام حقوق الانسان,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
02, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss02/15