•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف على اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة طيبة نحو استخدام الجدل العلمي في تدريسهم، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، من خلال استخدام مقياس اتجاه أعضاء هيئة التدريس نحو استخدام الجدل العلمي في تدريسهم تكون من (27) عبارة. تم تطبيقها على كليات العلوم والعلوم الطبية التطبيقية وكلية الصيدلة بجامعة طيبة وتكونت العينة من (445) عضو هيئة تدريس، وتم اجراء الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1444 ه. استخدمت الدراسة عدد من الاختبارات الإحصائية كالمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري، وتحليل التباين الأحادي (ANOVA) واختبار ت. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية لمتغير التخصص لصالح كلية العلوم الطبية التطبيقية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغيرات: الجنس، موقع الكلية، بلد الدراسة، والرتبة العلمية، وسنوات الخبرة. كما تشير النتائج أن الجدل العلمي يشجع الطلبة على التفكير بعمق في الموضوعات العلمية كما يسهم في بناء استنتاجات معتمدة على الأدلة لتقديم الحجج القوية وتعميق المستوى العلمي للطلبة. كما أظهرت النتائج أن هناك صعوبة على الطلبة في بناء الحجج العلمية الصحيحة والدقيقة. إضافة إلى أن هناك صعوبة في بناء ثقافة صفية داعمة للجدل العلمي

The article aimed to identify the attitudes of faculty members at Taibah University towards using scientific controversy in their teaching. The study used the descriptive approach, by using a measure of the attitude of faculty members towards using scientific controversy in their teaching, which consisted of (27) statements. It was applied to the Colleges of Science and Applied Medical Sciences and the College of Pharmacy at Taibah University. The sample consisted of (445) faculty members, and the study was conducted in the second semester of the academic year 1444 AH. The study used several statistical tests, such as arithmetic means, standard deviation, one-way analysis of variance (ANOVA), and the t-test. The results of the study showed that there are statistically significant differences for the specialization variable in favor of the College of Applied Medical Sciences, and there are no statistically significant differences for the variables: gender, location of the college, country of study, academic rank, and years of experience. The results also indicate that scientific controversy encourages students to think deeply about scientific topics and contributes to building conclusions based on evidence to present strong arguments and deepen the students’ scientific level. The results also showed that there is difficulty for students in constructing correct and accurate scientific arguments. In addition, there is difficulty in building a classroom culture that supports scientific debate.

Share

COinS