•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

The article aimed to identify the challenges and difficulties associated with the use of interactive multimedia applications (IMMs) for developing the skills of reading and writing in EFL (English as a foreign language) from the perspective of visually impaired students at the Syrian governmental universities, considering their gender and academic year as variables, on which the article problem relies on. The researcher developed a questionnaire of 43 questions, and divided them into three sections and two main themes. After the validity of the questionnaire had been verified, and its stability had been calculated as well, it was applied to gather the required data from 30 visually impaired university students (22 females and 8 males) in the Syrian Arab Republic as a model. The researcher applied the descriptive-analytical method to address the topic of the article. The results of the article shows that there is no statistically significant difference between the students' opinions regarding the gender variable at the 0.5% significance level. However, there is a statistically significant difference at the 0.5% significance level between the students' opinions regarding the grade variable. Moreover, the effect of the interactive multimedia applications (IMMs) use on developing the reading and writing skills is also generally statistically significant from the perspective of visually impaired students at the Syrian governmental universities. The researchers also developed a number of suggestions to improve the use of IMM applications by English language learners with visual impairments, all of which are intended to improve their learning skills and outcomes


هدف المقال تحديد التّحديات والصّعوبات التي تواجه استخدام تطبيقات الوسائط المتعددة التّفاعلية (IMM) لتطوير مهارتيّ القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية، كلغة أجنبية، من وجهة نظر 30 طالباً من طلاب الجّامعات السورية الحكومية ضعاف البصر، مع الأخذ بعين الاعتبار الجنس والسّنة الدراسية الأكاديمية كمتغيراتٍ للبحث، والاستناد عليها لتحديد المشكلة البحثية. ولتحقيق شروط هذه الدراسة النموذجية، قامَ الباحثُ بإعداد استبانة مكوّنة من 43 بنداً، مقسمة إلى 3 أقسامٍ وموضوعَين رئيسيّين. وبعد التّحققِ من صحّة الاستبانة وحسَاب ثباتها، تم تطبيقها على 30 طالباً وطالبة (22 إناث ، 8 ذكور) من ضعاف البصر، ممّن يدرسون بالجّامعات الحكوميّة في الجمهوريّة العربيّة السوريّة. وقد اعتمدَ الباحثُ على المنهجِ الوصفيّ التّحليليّ في تناول موضوع البحث نظرياً، كما واستخدمَ الباحثُ برنامج الحِزَم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، الإصدار 25، لتحليلِ البيانات. لقد أوضَحَتْ نتائجُ البحثِ عدمَ وجودِ فروق ذات دلالةٍ إحصائيّةٍ عند مُستوى دلالة 0.5٪ بين آراء الطّلاب ضعاف البَصَر بالنّسبة لمتغيّرِ الجّنس، مع وُجود فروق ذات دلالة إحصائيّة فعليّة عند مستوى دلالة 0.5٪ بين آراء الطّلاب ضِعَاف البَصَر بالنّسبة لمتغير السّنة الدّراسيّة الأكاديميّة. مع وجود تأثيرات عامة ذات دلالة إحصائيّة لاستخدام تطبيقات الوسائط المتعددة التفاعلية (IMM) لتطوير مهارات القراءة والكتابة باللّغة الإنجليزيّة من وجهة نظر الطلاب ضعاف البَصَر بشكلٍ إيجابيّ. كما وتوصَّلَ الباحثُ إلى مجموعةٍ من المقترحاتِ بغرض تطوير استخدام تطبيقات IMM من قبل متعلّمي اللّغة الإنجليزيّة ضِعَاف البَصَر. كلُّ ذلكَ لإثراء قُدُراتهم التعليميّة-التّعلميّة ومُخرَجَاتِهِم

Share

COinS