Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
The study aimed to explore the impact of digital transformation on organisational culture and employee readiness within Higher Education Institutions (HEIs) in the Gulf Cooperation Council (GCC) region. Conducted in 2024, it involved research that used a sample of employees and administrators from various universities across the region. Structured questionnaires served as data collection tools, allowing for an in-depth evaluation of the different dimensions of digital transformation. This study primarily utilises secondary data analysis, which involves examining data from existing studies, reports, and scholarly articles. This approach is selected for its efficiency and cost-effectiveness, as it allows access to extensive data sets without requiring new, extensive data collection efforts. Secondary research was chosen for its relevance and cost-effectiveness, and it enriched the study by building on existing research. The key findings highlighted infrastructure inadequacies as a significant barrier to digital transformation while also emphasising the importance of administrative support and continuous training as facilitators for successful transformation. Based on the research analysis, four key areas were identified for investigation, pointing towards factors that impede institutions from achieving transformative digital change: physical facilities and infrastructures, organisational culture, and the complexity of the change process. The study notably recommends enhancing communication strategies and leadership development to manage change effectively. The main study question asked how digital transformation influences organisational culture and employee readiness within Higher Education Institutions in the Gulf Cooperation Council region. The findings from this study illuminate a range of challenges and opportunities associated with digital transformation in higher education institutions within the region. When compared to other studies, this research uniquely highlights the actual impact of digital transformation on organisational culture and the changes in employee behaviours and attitudes.
هدفت الدراسة إلى استكشاف تأثير التحول الرقمي على الثقافة التنظيمية وجاهزية الموظفين داخل مؤسسات التعليم العالي في منطقة مجلس التعاون الخليجي. أجريت الدراسة في عام 2024، وشمل البحث عينة من الموظفين والإداريين من مختلف الجامعات في جميع أنحاء المنطقة. عملت الاستبيانات المنظمة كأدوات لجمع البيانات، مما يسمح بإجراء تقييم متعمق للأبعاد المختلفة للتحول الرقمي. تستخدم هذه الدراسة في المقام الأول تحليل البيانات الثانوية، والذي يتضمن فحص البيانات من الدراسات والتقارير والمقالات العلمية الموجودة. تم اختيار هذا النهج لكفاءته وفعاليته من حيث التكلفة، لأنه يسمح بالوصول إلى مجموعات بيانات واسعة النطاق دون الحاجة إلى جهود جمع بيانات جديدة ومكثفة. تم اختيار البحث الثانوي لأهميته وفعاليته من حيث التكلفة، وقد أثرى الدراسة من خلال البناء على الأبحاث الموجودة. أبرزت النتائج الرئيسية أوجه القصور في البنية التحتية كحاجز كبير أمام التحول الرقمي مع التأكيد أيضًا على أهمية الدعم الإداري والتدريب المستمر كعوامل تسهيل للتحول الناجح. وبناءً على تحليل البحث، تم تحديد أربعة مجالات رئيسية للتحقيق، مشيرة إلى العوامل التي تعيق المؤسسات عن تحقيق التغيير الرقمي التحويلي: المرافق والبنية الأساسية المادية، والثقافة التنظيمية، وتعقيد عملية التغيير. وتوصي الدراسة بشكل خاص بتعزيز استراتيجيات الاتصال وتنمية القيادة لإدارة التغيير بشكل فعال. وطرح السؤال الرئيسي للدراسة كيف يؤثر التحول الرقمي على الثقافة التنظيمية وجاهزية الموظفين داخل مؤسسات التعليم العالي في منطقة مجلس التعاون الخليجي. وتسلط النتائج المستخلصة من هذه الدراسة الضوء على مجموعة من التحديات والفرص المرتبطة بالتحول الرقمي في مؤسسات التعليم العالي داخل المنطقة. وبالمقارنة مع دراسات أخرى، يسلط هذا البحث الضوء بشكل فريد على التأثير الفعلي للتحول الرقمي على الثقافة التنظيمية والتغيرات في سلوكيات ومواقف الموظفين
Recommended Citation
Ismail, Hussein Elsayed Mohamed
(2025)
"Examining the Influence of Digital Transformation on Organizational Culture and Employee Adaptability in Higher Education Institutions across the Gulf Cooperation Council (GCC),"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
1, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss1/14
Included in
Community College Leadership Commons, Developmental Psychology Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Leadership Commons, Educational Psychology Commons, Educational Technology Commons, Higher Education and Teaching Commons, Humane Education Commons, Online and Distance Education Commons, Technology and Innovation Commons