•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال إلى الكشف عن العلاقة بين الإدارة الذاتية واستعداد مديري المدارس الحكومية في عمان لإدارة الأزمات من وجهة نظر المعلمين، والكشف عن الفروق الإحصائية التي تعزى لمتغيرات (الجنس، الخبرة، المؤهل العلمي). أظهرت النتائج أنَّ مستوى الإدارة الذاتية لدى مديري المدارس الحكومية في عمان من وجهة نظر المعلمين، جاء بمستوى (مُرتفع)، أنَّ مستوى استعداد مديري المدارس الحكومية في عمان لإدارة الأزمات من وجهة نظر المعلمين، جاء بمستوى (مُرتفع). كما أظهرت النتائج أن هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الإدارة الذاتية والاستعداد لإدارة الأزمات لدى مديري المدارس من وجهة نظر المعلمين. بالإضافة إلى أن النتائج بينت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى الإدارة الذاتية لدى مديري المدارس تعزى لمتغيرات (الجنس، المؤهل العلمي, سنوات الخبرة). بينما على الجانب الاخر تبين وجود فروق في مستوى استعداد مديري المدارس لإدارة التميز تعزى لمتغيرات (الجنس، الخبرة), في حين أن هناك فروق في مستوى استعداد مديري المدارس لإدارة التميز تعزى لمتغير (المؤهل العلمي). وأوصت الباحثة بضرورة العمل على تدريب مديري المدارس على تطبيق الإدارة الذاتية وتأهليهم لاستعداد لإدارة الأزمات

The article aimed to reveal the relationship between self-management and the readiness of public school principals in Amman to manage crises from the point of view of teachers, and to reveal statistical differences attributed to variables (gender, experience, educational qualification). The results showed that the level of self-management among public school principals in Amman, from the teachers’ point of view, was (high), and that the level of readiness of public school principals in Amman to manage crises, from the teachers’ point of view, was (high). The results also showed that there is a statistically significant correlation between self-management and readiness for crisis management among school principals from the point of view of teachers. In addition, the results showed that there were no statistically significant differences in the level of self-management among school principals due to the variables (gender, educational qualification, and years of experience). While on the other hand, it was found that there are differences in the level of school principals’ readiness to manage excellence due to the variables (gender, experience), while there are differences in the level of school principals’ readiness to manage excellence due to the variable (academic qualification). The researcher recommended the necessity of training school principals to apply self-management and qualifying them to prepare for crisis management

Included in

Education Commons

Share

COinS