Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج رياضي لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الصم، وقد تألف مجتمع الدراسة من (60) أصماً في محافظة الزرقاء، وتكونت عينة الدراسة من (20) أصماً من طلبة الصف التاسع الأساسي ضمن الفئة العمرية 14 عاماً، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية تم تقسيمها الى مجموعة تجريبية تتكون من عشرة أصماء، وأخرى ضابطة تتكون من عشرة أصماء، واستخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي، وتم تصميم مقياس المهارات الاجتماعية لدى الصم، وحصل المقياس على درجات جيدة من الصدق والثبات، وأظهرت النتائج بعد تطبيق البرنامج فعالية البرنامج لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الصم، وتم تقديم عدد من المقترحات لمساعدة هذه الفئة على التكيف مع المجتمع، وأوصت الدراسة بالعمل على تحسين الخدمات المقدمة لدى الصم، وإتاحة الفرصة لهم للمشاركة في الحياة العامة، وإتخاذ القرارات المتعلقة بتحقيق بمستقبلهم، والاستفادة من الملاعب والادوات المتوفر في المدارس والملاعب العامة لدعم الصم، وترتيب برامج تواصل مع المجتمع والمؤسسات الاجتماعية
The study concentrated on studying the effectiveness of a sports program in developing the social skills of deaf people. The study population consisted of 60 deaf people from Al-Zarqa city. While the sample of the study consisted of 20 deaf students who were chosen randomly from ninth-grade students within the age group of 14 years by dividing the sample was divided into two groups: The first group is the experimental group, which consists of 10 deaf students, while the other group is the control group, which also consists of 10 deaf. The researchers used an experimental approach, and the social skills scale was designed for the deaf. The scale obtained good degrees of validity and reliability. After applying the program, the results showed the effectiveness of the program in reducing symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder. Several recommendations were presented to help the blind students adapt and overcome the consequences. The study recommended working to improve the services provided to the deaf, providing them with the opportunity to participate in public life, making decisions related to achieving their future, taking advantage of the playgrounds and tools available in schools and public playgrounds to support the deaf, and arranging communication programs with the community and social institutions
Recommended Citation
Nashwan, Nashwan Abdullah; Alkhaledi, Hani Sulaiman; and Nashwan, Ayat J.
(2025)
"فعالية برنامج رياضي لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الصم,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
3, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss3/10