•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى تأثير التعليم الإلكتروني على مهارات معلمي المدارس الإعدادية في مدينة اللد خلال جائحة كورونا اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واختارت الباحثة عينة طبقية عشوائية قوامها (50) معلماً من مدارس اللد الإعدادية لتحقيق أهداف الدراسة، تم تطوير مقياس تمتع بدلالات صدق وثبات مناسبة، وهو مقياس أثر التعليم الإلكتروني على مهارات معلمي المدارس، وتم تطبيقه على عينة الدراسة في الفصل الثاني من العام 2023-2024. أشارت النتائج إلى وجود علاقة طردية إيجابية ودالة إحصائياً بين التعليم الإلكتروني ومهارات معلمي المدارس. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في متوسطات استجابات عينة الدراسة لأثر التعليم الإلكتروني على مهارات معلمي المدارس الإعدادية في مدينة اللد خلال جائحة كورونا تعزى لمتغيرات الجنس، العمر، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. أوصت الدراسة بتطوير برامج تدريب مستمرة للمعلمين، مع التركيز على تصميم مواد تعليمية تفاعلية، استراتيجيات التقييم الإلكتروني، وإجراء تقييم مستمر لبرامج التدريب. كما أوصت بتطوير منصات تعليمية سهلة الاستخدام تحتوي على مجموعة متنوعة من الأدوات والميزات التي تلبي احتياجات المعلمين والطلاب، بالإضافة إلى تشجيع التعاون بين المعلمين من خلال إنشاء منتديات أو مجموعات نقاش عبر الإنترنت لتبادل الخبرات والتحديات والتعلم المشترك.

This study aimed to explore the impact of e-learning on the skills of middle school teachers in the city of Lod during the COVID-19 pandemic. The study employed a descriptive-analytical approach, selecting a stratified random sample of 50 middle school teachers in Lod. To achieve the objectives, a valid and reliable scale was developed to measure the impact of e-learning on teachers' skills. This scale was applied to the sample during the second semester of the 2023-2024 academic year. The results revealed a positive and statistically significant relationship between e-learning and the skills of teachers. Additionally, the study found no statistically significant differences in the participants' responses regarding the impact of e-learning based on gender, age, educational qualifications, or years of experience. The study recommends developing continuous training programs for teachers that emphasize the creation of interactive teaching materials, the use of e-assessment strategies, and the regular evaluation of these training programs. Furthermore, it highlights the need to improve user-friendly e-learning platforms equipped with diverse tools and features to meet the needs of both teachers and students. Finally, fostering collaboration among teachers is essential, which can be achieved by establishing online forums or discussion groups where educators can share experiences, address challenges, and learn from one another

Included in

Education Commons

Share

COinS