•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الجامعات الفلسطينية في تعزيز منظومة القيم لدى طلبتها من وجهة نظرهم، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الجامعات الفلسطينية الثلاثة وهي (جامعة الأقصى، الجامعة الإسلامية، جامعة الأزهر)، في الفصل الدراسي الأول خلال عام 2022م– 2023م، وتم اختيار عينةً عشوائيةً طبقيةً من مجتمع الدراسة، حيث بلغت عينة الدراسة (375) طالباً وطالبةً، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة دور الجامعات الفلسطينية في تعزيز منظومة القيم لدى طلبتها، وأظهرت نتائج الدراسة: أن دور الجامعات الفلسطينية في تعزيز القيم لدى الطلبة جاء بدرجة كبيرة وبمتوسط (48.3%) وبنسبة مئوية (69.5%). عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدور الجامعات الفلسطينية في تعزيز منظومة القيم لدى طلبتها تعزى إلى متغير الجنس، السنة الدراسية، الجامعة

The study aimed to recognize the role of Palestinian universities in reinforcing the value system of their students. The study relied on the descriptive analytical approach. The study community consisted of all three Palestinian university students who are (Al-Aqsa University, Islamic University, and Al-Azhar University), in the first semester in 2022-2023 selected a random sample from the study community, where the study sample reached 375. The study tool was to identify the role of Palestinian universities in strengthening their students' values system. The results of the study showed: The role of Palestinian universities in promoting students' values has come at a high level with an average (48.3%) and a percentage (69.5%). There are no statistically significant differences between the averages of the study sample's estimates of the role of Palestinian universities in enhancing the value system of their students due to the variable of gender, academic year, and university

Share

COinS