Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
This article aimed to carefully examine the available relevant literature, through a survey, to explore the theoretical basis of sustainable assessment, as a newly emerging concept dictated by the rapid trends and developments of the twenty-first century. The article also aims to propose a model-based framework for achieving sustainable assessment practices within traditional assessment practices. To achieve this dual objective, the researcher followed an analytical and developmental approach, based on most of the limited relevant literature available, to define the theoretical boundaries of sustainable assessment as a concept and as a process. Furthermore, this analytical and developmental approach was formulated for the investigative line of this study, with an estimated tabulation of some central symbols and themes related to sustainable assessment. In accordance with its objective, this study proposed two working models that were proposed as benchmarks for achieving sustainable assessment within the educational system. In the same vein, this study proposed feedback and technology as central tools that can achieve sustainability within the traditional assessment system. Although this study's argument lacks empirical evidence, it can nevertheless reach a set of relevant conclusions and recommendations regarding various aspects of sustainable assessment.
هدف المقال إلى دراسة متأنية للأدبيات ذات الصلة المتاحة، من خلال دراسة استقصائية، لاستكشاف الأساس النظري للتقييم المستدام، كمفهوم حديث النشأة، تمليه التوجهات والتطورات السريعة في القرن الحادي والعشرين. كما هدف المقال إلى اقتراح إطار مرجعي قائم على نموذج لتحقيق ممارسات التقييم المستدام ضمن ممارسات التقييم التقليدية. ولتحقيق هذا الهدف المزدوج، اتبع الباحث نهجًا تحليليًا وتطويريًا، مرتكزًا على معظم الأدبيات ذات الصلة القليلة المتاحة، لتحديد الحدود النظرية للتقييم المستدام كمفهوم وكعملية. بالإضافة إلى ذلك، تم صياغة هذا النهج التحليلي التنموي، للخط الاستقصائي لهذه الدراسة، مع جدولة تقديرية لبعض الرموز والمواضيع المركزية المتعلقة بالتقييم المستدام؛ واقترحت هذه الدراسة، وفقًا لهدفها، نموذجين للعمل تم اقتراحهما ليكونا بمثابة مؤشرات مرجعية لتحقيق التقييم المستدام داخل النظام التعليمي؛ وعلى نفس المنوال، اقترحت هذه الدراسة التغذية الراجعة والتكنولوجيا كأدوات مركزية يمكن أن تحقق الاستدامة داخل نظام التقييم التقليدي. وعلى الرغم من أن حجة هذه الدراسة تفتقر إلى الأدلة التجريبية، إلا أنها في الوقت نفسه يمكن أن تتوصل إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات ذات الصلة فيما يتعلق بمختلف جوانب التقييم المستدام
Recommended Citation
Jabsheh, Abd-AL-Hameed Mustafa Mahmoud and Abu Saa, Jaafar Wasfi jwa
(2025)
"Sustainable Assessment: A Proposed Model-based Frame of Reference to Actualize Sustainable Assessment via Feedback and Technology Enhancement,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
3, Article 16.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss3/16