•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف إلى مستوى الإبداع الحركي لدى طلبة مساقات ألعاب القوى في كليات التربية الرياضية بجامعتي اليرموك والهاشمية، وكذلك معرفة الفروق الدالة الإحصائياً في مستوى الإبداع بين الطلبة بناءً على متغيري الجامعة والجنس. تكونت عينة الدراسة من (146) طالباً وطالبة، منهم 78 من جامعة اليرموك و68 من الجامعة الهاشمية، إذ بلغ عدد الذكور 91 والإناث 55 تم اختيارهم بالطريقة العمدية. اعتمدت الباحثة على المنهج المسحي لملاءمته وطبيعة الدراسة، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، ولتحليل البيانات، تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) لاستخراج المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري واختبار (T-test) للفروق، أظهرت النتائج أن مستوى الإبداع لدى أفراد عينة الدراسة جاء بدرجة تقييم متوسطة، حيث تراوحت المتوسطات الحسابية لمستوى الإبداع الحركي لدى طلبة مساقات ألعاب القوى في كليات التربية الرياضية في الجامعتين بين (3.70-3.44)، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة ككل (3.63) بدرجة تقييم متوسطة. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإبداع الحركي لدى طلبة مساقات ألعاب القوى تبعاً لمتغيري الجامعة أو الجنس، وبناءً على هذه النتائج، توصي الدراسة بضرورة اهتمام المدرسين والمدربين في مجال رياضة ألعاب القوى بتعزيز الإبداع الحركي لدى الطلبة واللاعبين، بالإضافة إلى ضرورة إجراء دراسات مشابهة على ألعاب رياضية أخرى وللفئات العمرية المختلفة وللكلا الجنسين

The article aimed to identify the level of motor creativity among students enrolled in track and field courses at the Faculties of Physical Education at Yarmouk University and the Hashemite University. It also sought to determine the statistically significant differences in creativity levels among the students based on the variables of university and gender. The study sample consisted of 146 students, with 78 from Yarmouk University and 68 from the Hashemite University, including 91 males and 55 females, selected purposively. The Researcher employed the survey method due to its suitability for the nature of the study and used a questionnaire as the tool for data collection. For data analysis, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used to calculate means, standard deviations, and the t-test for differences. The results showed that the level of creativity among the study sample was rated as medium, with mean scores for motor creativity among students in track and field courses at the faculties of physical education in both universities ranging between 3.70 and 3.44. The overall mean score for the tool was 3.63, also rated as medium. The results also indicated no statistically significant differences in the level of motor creativity among students based on the variables of university or gender. Based on these results, the study recommends that educators and coaches in track and field sports focus on enhancing motor creativity among students and athletes. Additionally, similar studies should be conducted on other sports, different age groups, and both genders

Share

COinS