•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة استخدام معلمي اللغة الإنجليزية مهارات التدريس داخل غرف مصادر التعلم لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم حيث بلغت عينة الدراسة (49) معلماً ومعلمة من معلمي اللغة الإنجليزية للطلبة ذوي صعوبات التعلم، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية في مدارس محافظة إربد، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدم المنهج الوصفي المسحي، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة لقياس مهارات التدريس داخل غرف مصادر التعلم، وأظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية لاستجابات عينة الدراسة على مقياس درجة استخدام معلمي اللغة الإنجليزية مهارات التدريس داخل غرف مصادر التعلملدى طلبة ذوي صعوبات التعلم في محافظة إربد جاءت متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في درجة استخدام معلمي اللغة الإنجليزية مهارات التدريس داخل غرف مصادر التعلم لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم في محافظة إربد تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وقد أوصت الدراسة: تنمية مهارات التدريس لمعلمي غرف مصادر التعلم ليتمكنو من معالجة جوانب الضعف وتنمية مهارات اللغة الإنجليزية إلى الطلبة ذوي صعوبات التعلم

This study aimed to explore the extent to which English language teachers utilize teaching skills within learning resource rooms for students with learning difficulties. The study sample was (49) male and female English language teachers for students with learning difficulties, who were chosen randomly in schools in Irbid Governorate, and to achieve Objectives of the study: The descriptive survey method was used, and to achieve the objectives of the study, a tool was developed to measure teaching skills within learning resource rooms. The results showed that the arithmetic averages of the study sample’s responses to a scale of the degree to which English language teachers use teaching skills within learning resource rooms among students with learning difficulties in Irbid Governorate were average. The results also showed that there were no differences in the degree to which English language teachers used teaching skills within learning resource rooms among students with learning difficulties in Irbid Governorate due to the variables of gender, academic qualification, and years of experience. The study recommended developing the teaching skills of learning resource room teachers so that they can address weaknesses and develop English language skills for students with learning difficulties

Share

COinS