Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
شكَّلت فترة الحجر الصحي، التي كانت بفعل الأزمة الصحية العالمية، والتي سببها فيروس كوفيد 19، مختبرا لتَشكِّل، أو لنقُل، لتقوية وتعميق درجة التفاوتات الرقمية. فرضت هذه الوضعية ضرورة الانتقال من اعتماد نمط التعليم الحضوري إلى تعليم يعتمد على الأداة الرقمية، ويكون في المجال الرقمي، ويسمى بالتعليم الرقمي. في ذات المنحى، تحاول هذه الورقة اختبار مدى الارتباط بين التفاوتات الرقمية والتعليم الرقمي. وننطلق من إشكالية تفيد التساؤل حول؛ هل تؤثر التفاوتات الرقمية في درجة الاستفادة من التعليم عن بعد. وفي هذا السياق، نفترض بأن مستوى التفاوتات الرقمية؛ والتي هي ثلاث، تؤثر في جودة التعليم الرقمي الذي يستفيد منه الطلبة الجامعيين. ننطلق من عينة تتميز بالتنوع في خصائصها، وهي تتواجد في السياق المؤسساتي، الجامعة، جامعة ابن زهر تحديدا. لهذا تم الاعتماد على المنهج الكمي، عبر تقنية الاستمارة سعيا لاختبار صحة الفرضية التفسيرية المقترحة على عينة تساوي 59. بحكم أن مسألة التفاوتات الرقمية، قابلة للتناول وفق مقاربات مختلفة، فإننا اعتمدنا، فقط، على المقاربة السوسيولوجية للمسألة. وخصلنا إلى أن درجة الاستفادة من التعليم عن بعد ( المحاضرات عن بعد)، تتأثر بأربعة أسباب رئيسة: مكان الإقامة ثم التوفر على المنحة، بالإضافة إلى كل من المشاكل التقنية ( ضعف شبكة الأنترنت) وطبيعة التخصص الذي يدرس فيه أفراد العينة
The quarantine period, instigated by the worldwide health catastrophe resulting from the COVID-19 virus, has created an environment conducive to the formation and exacerbation of digital disparities. This situation has necessitated a shift from traditional attendance-based education to a digital tool-based approach, commonly referred to as digital education. In the same vein, this paper tries to test the extent of the correlation between digital disparities and digital education. We start from a problem of questioning: Do digital inequalities influence access to distance education? In this context, we assume that the level of digital inequalities, which is three, affects the quality of the digital education benefiting undergraduate students. We start from a specimen of diversity in its characteristics, and it exists in the institutional context of the university, Ibn Zohr University specifically. Therefore, the quantitative approach based on the form technique in order to test the validity of the proposed interpretative hypothesis on a sample equal to 59. Since the issue of digital disparities is approachable according to different approaches, we depended solely on the sociological approach to the issue. We have concluded that the degree of access to distance education (distance lectures) is influenced by four main reasons: the place of residence and then the availability of the scholarship, in addition to both the technical problems (weak Internet) and the nature of the specialization in which the members of the sample study
Recommended Citation
Arhal, Mohamed
(2025)
"التعليم عن بعد وعلاقته بالتفاوتات الرقمية في المغرب,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
3, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss3/7