Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة الكشف عن مدى تضمين قيم التسامح والسلام في كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية بدولة قطر، ومحاولة تقديم تصور مقترح. وذلك باتباع المنهج الوصفي، وأعد الباحث استمارة تحليل المحتوى، وقد تناول الباحث تحليل جميع كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية للصفوف العاشر والحادي عشر والثاني عشر للفصلين الأول والثاني، طبعة العام (1445-2023) ومن أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة: أن أكثر قيم التسامح الواردة في كتب التربية الإسلامية للصف العاشر والحادي عشر والثاني عشر كانت (الالتزام) وأقلها (المروءة). وان أكثر قيم السلام الواردة في كتب التربية الإسلامية للصف العاشر كانت (كف الأذى) وأقلها (العفو). وأكثر قيم السلام الواردة في كتب التربية الإسلامية للصف الحادي عشر كانت (الرحمة) وأقلها (الإيثار). وأكثر قيم السلام الواردة في كتب التربية الإسلامية للصف الثاني عشر كانت (الرحمة) وأقلها (الحرية). وفي ضوء النتائج تم بناء تصور مقترح، وتقديم بعض التوصيات.
The study aimed to reveal the extent to which the values of tolerance and peace are included in Islamic education textbooks for secondary school in Qatar, and to present a proposed vision. Using a descriptive approach, the researcher prepared a content analysis form. The researcher analyzed all Islamic education textbooks for secondary school for grades 10, 11, and 12 for the first and second semesters, published in the academic year (1445-2023). Among the most important findings of the study were: The most common values of tolerance in Islamic education textbooks for grades 10, 11, and 12 were "commitment," while the least common values were "chivalry." The most common values of peace in Islamic education textbooks for grades 10 and 11 were "refraining from harm," while the least common values were "forgiveness." The most common values of peace in Islamic education textbooks for grade 11 were "mercy," while the least common values were "altruism." The most common values of peace in Islamic education textbooks for grade 12 were "mercy," while the least common values were "freedom." In light of the findings, a proposed vision was developed, and some recommendations were presented
Recommended Citation
Ashraah, Mamduh M. and AL Qahtani, Hailah M.
(2025)
"مدى تضمين قيم التسامح والسلام في كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية بدولة قطر,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
3, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss3/8