Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تقبل مديري المدارس ومعلمي التعليم المهني وأولياء الأمور للتعليم الدامج في المدارس الحكومية الأردنية في ظل التحول الرقمي. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكوَّنت عينة الدراسة من (185) فرداً، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتم تطوير الاستبانة؛ إذ تكونت من (35) فقرة موزَّعة على (3) محاور، وهي الفوائد التي تعود على مديري ومعلمي مدارس التعليم المهني، وأولياء أمور الطلبة من ذوي الإعاقة، وتمَّ توزيع الاستبانة إلكترونياً على عينة الدراسة. أظهرت النتائج مدى تقبُّل مديري المدارس ومعلمي التعليم المهني وأولياء الأمور للتعليم الدامج في المدارس الحكومية الأردنية في ظل التحول الرقمي، فقد جاءت مرتفعة، ودلَّت على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس والوظيفة في جميع المجالات، وعلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي جاءت لصالح الدراسات العليا. أوصت الدراسة بتشجيع الجامعات والكليات على تقديم برامج دراسات عليا متخصصة في التعليم الدامج، مما يسهم في رفع مستوى الكفاءة العلمية للمعلمين ومديري المدارس، ورفع ميزانية التعليم المهني، وتھیئة البنیة التحتیة للمدرسة بما يتناسب مع التحوُّل الرقمي، وتصميم المشاغل المهنية وتزويدها بالمعدات والتقنيات الإلكترونية، وتفعيل الواقع المعزّز بما يلائم حاجات الطلبة ذوي الإعاقة
The study aimed to explore the Acceptance of Blended Learning in Jordanian Public Schools: A Comparative Study (BTEC) on Principals, Vocational Education Teachers, and Parents' Perspectives in the Digital Transformation. The study adopted the descriptive-analytical approach, with a sample of 185 participants selected randomly. A questionnaire was developed consisting of 35 items distributed across three domains: benefits for vocational school principals and teachers, and parents of students with disabilities. The questionnaire was distributed electronically to the study sample. The results indicated a high level of acceptance among school principals, vocational education teachers, and parents for inclusive education in Jordanian public schools amidst digital transformation. The findings showed no statistically significant differences attributable to gender and occupation across all fields, but significant differences attributable to educational qualification were in favor of those with postgraduate degrees. The study recommended encouraging universities and colleges to offer specialized graduate programs in inclusive education, which contributes to enhancing the academic competence of teachers and school administrators. It also suggested increasing the budget for vocational education, improving the school infrastructure to align with digital transformation, designing vocational workshops, equipping them with modern tools and electronic technologies, and activating augmented reality to meet the needs of students with disabilities
Recommended Citation
Mlhem, Ibrahim Ahmad; Al-Khatib, Roa’a Bas’sam; and Al-iroud, Rawan Salameh
(2025)
"مدى تقبل مديري المدارس ومعلمي التعليم المهني (BETC) وأولياء الأمور للتعليم الدامج في المدارس الحكومية الأردنية في ظل التحول الرقمي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
3, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss3/9
السيرة الذاتية دكتور إبراهيم ملحم
السيرة الذاتية دكتوره رؤى الخطيب .pdf (177 kB)
السيرة الذاتية دكتور رؤى الخطيب
السيرة الذاتية روان العرود.doc (133 kB)
السيرة الذاتية روان العرود
د. ابراهيم ملحم ود. رؤى الخطيب وروان العرود.docx (99 kB)
البحث بعد التعديل