•  
  •  
 

Journal of the General Union of Arab Archaeologists

Journal of the General Union of Arab Archaeologists

Abstract

إحياء المهرجانات المصرية القديمة كمنتج سياحي أصيل [Ar]

تعد المهرجانات من المكونات الأساسية لصناعة السياحة نظرا لأهميتها في الترويج للمقصد السياحي وتعزيز صورته، وأصبحت الأصالة من العناصر الرئيسية التي تؤثر بشكل مباشر على التصنيف العالمي للمنطقة المزارة. و بالرغم من تزايد اعداد الباحتين والدراسين لمفهوم الأصالة في السياحة إلا أن تجربة المهرجانات القديمة لم يتم التطرق إليها. استنادا على تلك الفجوة البحثية، تهدف الدراسة إلى إلقاء الضوء علي الأصالة المتحققة من المهرجانات المصرية القديمة عن طريق دراسة نوعية لتحديد كيفية توظيف تلك الأحداث كوسيلة لترويج السياحة في مصر. وجدير بالذكر أن المهرجانات كانت معروفة في مصر منذ العصور القديمة بل ويمكن القول أن كل معبد كان لديه قائمة من الاحتفالات. ورغم ذلك يلاحظ أن أجندة المناسبات الحالية تكاد تخلو من هذه الأحداث، لذا تسعي هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل التي تعوق تطور سياحة الأحداث الخاصة من خلال اللقاءات مع عدد من المسؤولين في قطاع السياحة. وطبقا لتصريحاتهم، فإنه بالرغم من إقامة كثير من المناسبات الا أن عدد قليل منها يحقق الهدف المطلوب سواء فيما يتعلق بالتسويق أوالتخطيط الاستراتيجي أوالتمويل وإنه ربما يرجع ذلك إلى إلا افتقاد الإدارة المهنية، فضلا عن أن التقويم الملائم لمابعد الحدث سواء للعوائد الاقتصادية أو الحضور غالبا لايتم. كما سعت الدراسة إلى تحديد مفهوم الأصالة لدى السائحين من خلال دراسة مسحية على عينة من زائرى مهرجان تعامد الشمس بأبوسمبل. وأشارت النتائج إلى أن العينة عبرت عن التجارب الفريدة من نوعها بطرق عديدة، لكن الغالبية اتفقت على أن هذا المهرجان تحديدا كان فريدا. لذا يجب على منظمي الأحداث في مصر الاستفادة من تراثهم العريق وأحياء المناسبات المصرية القديمة لتطوير وتنويع المنتج السياحي.

[En] Festivals are one of the essential components of the tourism industry due to their importance in promoting destinations and enhancing the region's image. Authenticity has become one of the main elements that directly affect the classification of the visited country at the global level. Despite the growing number of researchers looking at the concept of authenticity in tourism, the experience of ancient festivals has not yet been investigated.Based on the previously mentioned research gap, the current study aims to shed light on the perceived authenticity of Egyptian ancient festivals via a qualitative study, Ancient festivals could be a conduit to promote tourism in Egypt. Although festivals have been known in Egypt since ancient times, and it can be said that every temple had a list of celebrations, the modern Egyptian calendar is almost devoid of these types of events. This study investigates the factors that hinder the development of special events tourism through interviews with a number of officials in the tourism sector. The study also seeks the perceived authenticity of the Egyptian ancient festivals via a qualitative study about the visitors to the Sun Festival. According to the declarations of tourism officials, despite a large number of festivals very few events were engaged in goal setting, marketing, strategic planning, and structured fund-raising ventures- this may be due to the lack of managerial experience. Moreover, proper evaluations of attendance and economic consequences were frequently unavailable. The results of the study indicated that attendees felt differently about their experiences in many ways, but the majority agreed that the event was authentic. Event Planners in Egypt should take advantage of their ancient historical roots and use them to develop and diversify touristic product offerings.

Share

COinS