Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال إلى بيان مدى فاعلية المهارات البيولوجية لدى القيادات النسائية واختبار العلاقة بين تفعيل هذه المهارات وإعداد وتطوير القيادات النسائية في المملكة الأردنية الهاشمية، باستخدام مقياس CEPIC-HERO الذي استحدثته الباحثة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، حيث أظهرت النتائج أن تفعيل المهارات البيولوجية لدى القيادات النسائية يتراوح بين المتوسط والمنخفض جدًا، حيث كانت مهارة المرونة هي الأعلى تفعيلًا بدرجة متوسطة، وأقلها مهارة توظيف الهرمونات بدرجة منخفضة جدًا. كما بينت النتائج وجود علاقة طردية متوسطة بين تفعيل المهارات البيولوجية وإعداد وتطوير القيادات النسائية، حيث يفسر تفعيل هذه المهارات 57% من التغيير الحاصل في إعداد وتطوير القيادات، والنسبة المتبقية (43%) تعود لعوامل أخرى. بناءً على هذه النتائج، توصي الدراسة بزيادة الاهتمام بتفعيل المهارات البيولوجية من خلال تدريبات متخصصة لصقلها وتنميتها لدى السيدات القياديات، إذ أن تفعيل هذه المهارات يؤثر بنسبة كبيرة على تمكين المرأة في القيادة.
The article aimed to determine the effectiveness of biological skills among women leaders and to examine the relationship between the activation of these skills and the preparation and development of women leaders in the Hashemite Kingdom of Jordan, using the CEPIC-HERO scale developed by the researcher. The study adopted the descriptive-analytical method, and the results showed that the activation of biological skills among female leaders ranged from moderate to very low, with flexibility being the most activated skill at a moderate level, and hormone utilization being the least activated skill at a very low level. The results also indicated a moderate positive correlation between the activation of biological skills and the preparation and development of women leaders, where the activation of these skills accounted for 57% of the change in the preparation and development of leaders, with the remaining 43% attributed to other factors. Based on these results, the study recommends increasing the focus on activating biological skills through specialized training to refine and enhance these skills among female leaders, as the activation of these skills significantly impacts the empowerment of women in leadership
Recommended Citation
Alsaleem, Maysoon Issa
(2025)
"فاعلية المهارات البيولوجية لدى النساء الاردنيات وعلاقتها بالإعداد والتطوير القيادي: مدخل القيادة النسوية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/1