•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

عدّت حملات التسويق الاجتماعي في بداية التسعينات من القرن العشرين، أحد أهم أدوات تحقيق التوعية الاجتماعية وتعزيز الحوار في المجتمعات العربية، خاصة في ظل التطور الاقتصادي والتنمية الاجتماعية فيها، إذ تهدف مثل هذه الحملات بصورة أساسية على خلق الحوار لتعزيز اندماج الجمهور بممارسات التغيير ودعم روح المسؤولية الاجتماعية من خلال غرس قيم الهوية الوطنية وتجسدت أبرز صورها في وقتنا الحالي في دعم تفاعل الجمهور مع حملات مقاطعة المواد الاستهلاكية سريعة الحركة من خلال دعم المنتج الاستهلاكي المحلي، وقد جاءت هذه الدراسة بهدف الكشف عن دور التسويق الاجتماعي في تعزيز الحوار وتعزيز تفاعل الجمهور مع حملات مقاطعة المواد الاستهلاكية سريعة الحركة من خلال استعراض أهم استراتيجيات التسويق الاجتماعي وإبراز انعكاس تأثيرها على التغيير الاجتماعي في النمط الاستهلاكي خاصة للمنتجات الاستهلاكية سريعة الحركة، وسيتم اتباع المنهج الوصفي التحليلي بتطبيق أداة الاستبيان على عينة عشوائية تقدر ب 86 مبحوثا من المجتمع الأردني، وتوصلت الدراسة إلى أهمية دور التسويق الاجتماعي باعتباره أحد أهم عوامل نجاح حملات مقاطعة المواد الاستهلاكية سريعة الحركة، وباعتباره أحد أهم أدوات التغيير الاجتماعي ومن أبرز مفاهيم المسؤولية الاجتماعية، كما بينت النتائج أن التفاعل مع صفحات المقاطعة على شبكات التواصل الاجتماعي جعل الأشخاص أكثر وعيًا والتزامًا بالمقاطعة.

In the early 1990s, social marketing campaigns were considered one of the most important tools for achieving social awareness and promoting dialogue in Arab societies, especially in light of economic and social development. Such campaigns primarily aim to create dialogue to enhance public engagement with change practices and support a spirit of social responsibility by instilling values of national identity. The most prominent manifestation of this campaign currently is supporting public engagement with campaigns to boycott fast-moving consumer goods (FMCGs) through support for local consumer products. This study aims to reveal the role of social marketing in promoting dialogue and enhancing public engagement with campaigns to boycott fast-moving consumer goods (FMCGs). This study reviews the most important social marketing strategies and highlights their impact on social change in consumer patterns, particularly for fast-moving consumer products. A descriptive-analytical approach will be used, using a questionnaire on a random sample of 86 respondents from Jordanian society. The study concludes that social marketing plays a significant role as one of the most important factors for the success of campaigns to boycott fast-moving consumer goods. It also represents one of the most important tools for social change and one of the most prominent concepts of social responsibility. The results also show that engagement with boycott pages on social media has made people more aware of and committed to the boycott.

Share

COinS