Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
ركّز البحث على قضية مهمة وأساسية ومشكلة تربوية واجتماعية بالغة الخطورة، من خلال الكشف عن درجة انتشار سلوك التنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المدارس الرسمية في مدينة بيروت. لذا هدفت الدراسة إلى تحديد نسبة انتشار التنمر الإلكتروني لدى هؤلاء الطلاب، وتحديد أكثر الأشكال استخداما، وكذلك الكشف عن حقيقة وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي درجات الذّكور والإناث على مقياس سلوك التنمّر الإلكتروني. ومن أجل تحقيق هذه الغاية، اعتمدت الباحثة في بحثها على المنهج الوصفي وطبقت مقياس التنمر الإلكتروني على عينة عشوائية من 1152 طالبا وطالبة في المرحلة المتوسطة في المدارس الرسمية في بيروت. وقد توصلت الدراسة إلى أن نسبة التلاميذ المستطلعين من غير المتنمرين إلكترونياً بلغت 60.24%، في مقابل 39.76% من المتنمرين إلكترونياً في المدارس الرسمية في مدينة بيروت، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتعلمين الذكور والمتعلمات الإناث في درجة انتشار ظاهرة التنمر الإلكتروني، وذلك لصالح الذكور. وقد أوصت الدراسة بضرورة إجراء المزيد من الأبحاث والدراسات من أجل التعرف على أسباب هذه الظاهرة للحد منها، وكذلك ضرورة إعداد برامج وحلقات توعوية لمواجهة هذه المشكلة
The article focused on an important and fundamental issue and a very serious educational and social problem, by revealing the degree of spread of cyberbullying behavior among middle school students in public schools in the city of Beirut. Therefore, the study aimed to determine the prevalence of cyberbullying among these students, identify the most commonly used forms, and also reveal the fact that there are statistically significant differences between the average scores of males and females on the cyberbullying behavior scale. In order to achieve this goal, the researcher relied on the descriptive approach in her research and applied the cyberbullying scale to a random sample of 1,152 middle school students in public schools in Beirut. The study found that the percentage of non-cyberbullying students surveyed was 60.24%, compared to 39.76% of cyberbullies in public schools in Beirut. In addition, there were statistically significant differences between male and female learners in cyberbullying, in favor of males. The study recommended conducted further research to identify the causes of this phenomenon in order to reduce it and reduce its impact, as well as the need to prepare awareness programs and seminars to confront this problem. It also emphasized the importance of organizing awareness programs and seminars to address this issue
Recommended Citation
Ismail, Zeinab H. . and Safa, Nehme
(2025)
"مدى انتشار ظاهرة التنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المدارس الرسمية في بيروت,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/14