Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال الكشف عن السايبركوندريا وعلاقتها بأعراض اضطراب التشوه الوهمي للجسم لدى طلبة جامعة اليرموك، وتكونت عينة الدراسة من (692) طالبًا وطالبة، اختيروا بالطريقة المتيسرة. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى السايبركوندريا لدى طلبة جامعة اليرموك متوسط، ووجود فرق دال إحصائيًا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى السايبركوندريا في الأبعاد جميعها تبعًا لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفرق دال إحصائيًا في الأبعاد جميعها باستثناء بُعد عدم الثقة تبعًا لمتغير المعدل التراكمي لصالح جيد فما دون، وعدم وجود فرق دال إحصائيًا في الأبعاد جميعها تبعًا لمتغير الكلية. وأشارت النتائج إلى أن مستوى أعراض اضطراب التشوه الوهمي للجسم لدى طلبة جامعة اليرموك منخفض، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى أعراض اضطراب التشوه الوهمي للجسم في الأبعاد جميعها تبعًا لمتغيري الجنس، والكلية، ووجود فرق دال إحصائيًا في الأبعاد جميعها باستثناء بُعد عدم الاستحقاق والجدارة تبعًا لمتغير المعدل التراكمي لصالح جيد فما دون. وأخيرًا، كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين السايبركوندريا وأعراض اضطراب التشوه الوهمي للجسم لدى طلبة جامعة اليرموك.
The article aimed to discover Cyberchondria and its relationship with Body Dysmorphic Disorder symptoms among Yarmouk University students. The sample consisted of (692) students selected by availability. The results showed that Cyberchondria levels were moderate among Yarmouk University students. There were statistically significant differences in Cyberchondria levels across all dimensions, favoring females, along with statistical significance in all dimensions except the “distrust” dimension, favoring students with good and below GPAs. Additionally, there was a statistically significant difference in all dimensions for the academic facility variable. Furthermore, Body Dysmorphic Disorder symptom levels were low. There were no statistically significant differences in Body Dysmorphic Disorder symptom levels across all dimensions for the variables, sex, and academic facility. However, there were statistically significant differences in all dimensions except the “worthlessness and competence” dimension among the GPA variable, favoring students with good and below GPAs. Finally, there was a positive correlation between Cyberchondria and Body Dysmorphic Disorder symptoms among Yarmouk University students.
Recommended Citation
Jarwan, Ali Saleh and Al-Abbasi, Sondus I.
(2025)
"السايبركوندريا وعلاقتها بأعراض اضطراب التشوه الوهمي للجسم لدى طلبة جامعة اليرموك,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/2