Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف البحث إلى استقصاء أثر استخدام بيئة تعلُّم إلكترونية تكيُّفيّة قائمة على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات التفكير العليا في مادة الكيمياء لدى طلبة الصف الحادي عشر، وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من الصف الحادي عشر في العاصمة عمان، تم تقسيمهم إلى مجموعتين، تجريبية وضابطة، تم اختيار افراد العينة بالطريقة القصدية، ولتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على المنهج شبه التجريبي، وتم إعداد اختبار لقياس مستويات مهارات التفكير العليا في مادة الكيمياء، بعد التحقق من صدقه وثباته ومعاملات الصعوبة والتمييز للفقرات، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق في الأداء البعدي بين المجموعتين في اختبار مهارات التفكير العليا، حيث بلغت قيمة "ف" (14.74) بمستوى دلالة (0.00) وهذه القيمة دالة احصائياً عند (0.01 ≥ α)، وكان الفرق لصالح طالبات المجموعة التجريبية (بيئة التعلم الإلكترونية التكيُّفيّة القائمة على الذكاء الاصطناعي)، وبناءً على نتائج الدراسة، تمثلت أبرز التوصيات بعقد المزيد من الدورات والورش التدريبية لتنمية مهارات المعلمين في مجال تصميم وتوظيف بيئات التعلم التكيُّفيّة القائمة على الذكاء الاصطناعي.
The article aimed to investigate the effect of using an adaptive electronic learning environment based on artificial intelligence on developing higher-order thinking skills in chemistry among eleventh-grade students. The study sample consisted of (60) eleventh-grade female students in the capital Amman, who were divided into two groups, experimental and control. The sample members were selected purposively, and to achieve the aim of the study, the quasi-experimental approach was relied upon. A test was prepared to measure the levels of higher-order thinking skills in chemistry, after verifying its validity, stability, and difficulty and discrimination coefficients for the items. The results of the study showed a difference in post-test performance. Between the two groups in the higher-order thinking skills test, the “F” value reached (14.74) with a significance level of (0.00) and this value is statistically significant at (0.01 ≥ α), and the difference was in favor of the female students of the experimental group (adaptive electronic learning environment based on artificial intelligence), based on the results of the study, the most prominent recommendations were to hold more training courses and workshops to develop teachers’ skills in the field of designing and employing adaptive learning environments based on artificial intelligence
Recommended Citation
Abu Shoshah, Ruwaida and Abualnadi, Hala J.
(2025)
"أثر استخدام بيئة تعلم إلكترونية تكيفية قائمة على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات التفكير العليا في مادة الكيمياء لدى طلبة المرحلة الثانوية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/6
التعهد الخاص بالبحث
Included in
Adult and Continuing Education and Teaching Commons, Curriculum and Instruction Commons, Curriculum and Social Inquiry Commons, Educational Technology Commons, Elementary Education and Teaching Commons, Higher Education and Teaching Commons, Instructional Media Design Commons, Junior High, Intermediate, Middle School Education and Teaching Commons, Secondary Education and Teaching Commons