Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف البحث تعرف مستوى إدارة الصراع التنظيمي والإبداع الإداري في مدارس التعليم الثانوي في محافظة اللاذقية من وجهة نظر المديرين، ودراسة العلاقة بين إدارة الصراع التنظيمي والإبداع. وتعرف الفروق بين متوسطات درجات العينة على الاستبانة تبعاً لمتغيري عدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت العينة من (150) مديراً ومديرة من مديري المدارس الثانوية في محافظة اللاذقية، واستخدمت استبانة مكونة من (24) بنداً موزعة في محورين، وتوصل البحث إلى أن مستوى إدارة الصراع التنظيمي والإبداع الإداري في مدارس المرحلة الثانوية في محافظة اللاذقية من وجهة نظر المديرين كان متوسطاً. وتوجد علاقة طردية قوية ذات دلالة إحصائية بين إدارة الصراع التنظيمي والإبداع الإداري، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات العينة على الاستبانة تبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح ذوي سنوات الخبرة الأكثر (أكثر من 10 سنوات)، وتبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح المؤهل العلمي الأعلى (دراسات عليا). أوصى الباحثون بتنظيم دورات تدريبية وورش عمل للمديرين حول أساليب إدارة الصراع بفعالية وتنمية الإبداع الإداري، وحول أساليب تحفيز التفكير النقدي وإيجاد حلول مبتكرة للتحديات
The article aimed to identify the level of organizational conflict management and administrative creativity in secondary schools in Latakia Governorate from the perspective of principals, and to investigate the relationship between organizational conflict management and creativity. The differences in the average scores of the sample on the questionnaire were identified according to the variables of years of experience and academic qualification. The descriptive analytical method was used. The sample consisted of 150 male and female principals of secondary schools in Latakia Governorate. A questionnaire consisting of 24 items distributed in two axes was used, and it concluded the research concluded that the level of organizational conflict management and administrative creativity in secondary schools in Latakia Governorate, from the point of view of principals, was average. There is a strong, statistically significant direct relationship between organizational conflict management and administrative creativity, and there are statistically significant differences between the average scores of the sample on the questionnaire according to the number of years of experience variable in favor of those with more years of experience (more than 10 years), and according to the academic qualification variable in favor of the highest academic qualification. (Postgraduate studies). The authors recommend organizing training courses and workshops for managers on methods of managing conflict effectively and developing administrative creativity, and on methods of stimulating critical thinking and finding innovative solutions to challenges
Recommended Citation
Hmedoush, Ola Ahmad; Kartali, Ahmad H.; and Shahin, Youssef F.
(2025)
"إدارة الصراع التنظيمي وعلاقتها بالإبداع الإداري,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/8